Overslaan en naar de inhoud gaan

Sociaal tarief het hele jaar rond doet vakantiecentrum beter draaien

In gesprek met Alexander De Loecker | 31 maart 2014

Gedurende het hele jaar door kamers aan een sociaal tarief beschikbaar stellen mag dan een weinig commerciële beslissing lijken, ze leverdeVakantiecentrum Reigersnest in Sint-Idesbald wel betere cijfers op. ‘We redeneren vandaag totaal anders dan toen we nog met een gelimiteerde periode werkten’, zegt administratief bediende Alexander De Loecker. ‘Die beslissing heeft geleid tot een win-winsituatie. Nu hoeven kamers niet meer onnodig leeg te staan. Wij gelukkig, en de gasten ook.’

Groter engagement, beter rendement

‘Toen we onze samenwerking met Vakantieparticipatie startten, stelden we de kamers twee zomerweken ter beschikking aan een sociaal tarief. Een beslissing van hogerhand, en ook ik vond dat het volstond. Onze kamers stonden toen soms een week lang leeg, ook als er ondertussen aanvragen voor Vakantieparticipatie kwamen. Als de kamerlimiet voor het Steunpunt bereikt was, weigerden we verdere aanvragen. Ondertussen gaan we daar, sinds de komst van onze nieuwe directeur, helemaal anders mee om. Elke kamer is nu ook tijdens het jaar zowel voor reguliere gasten als voor vakantiegangers via Vakantieparticipatie beschikbaar, zonder limieten of onderscheid. Dat mag commercieel gezien een onzinnige beslissing lijken, de cijfers gaan er wel op vooruit. Vandaag worden alle kamers opgevuld. Eigenlijk zoveel logischer. En we draaien effectief beter nu.’

"Elke kamer is nu ook tijdens het jaar zowel voor reguliere gasten als voor vakantiegangers via Vakantieparticipatie beschikbaar, zonder limieten of onderscheid. Dat mag commercieel gezien een onzinnige beslissing lijken, de cijfers gaan er wel op vooruit."

Geen extra werk aan de screening

De gelijke behandeling voor iedereen zet zich ook op andere vlakken verder. ‘Wij maken geen onderscheid tussen onze gasten’, zegt Alexander. ‘Op de bestelbon na merken we sowieso geen enkel onderscheid tussen mensen die via Vakantieparticipatie boeken en onze andere gasten. Jong, oud, Waals, Vlaams, bemiddeld en minder bemiddeld: alles mixt zich hier. Als dochteronderneming van de Gezinsbond willen we een organisatie voor iedereen zijn, zowel op het vlak van gasten als van personeel. Onze communicatie is open, familiair en zonder onderscheid.'

"Ook in ons team zitten mensen die alleen via Vakantieparticipatie op vakantie kunnen."

Externe screening, goed gevoel

‘Het is aangenaam dat de reservatieprocedure via het Steunpunt gebeurt en dat we er ons zelf niet druk om hoeven te maken of de korting bij de juiste mensen terechtkomt’, zegt Alexander. ‘Zelf zouden we zo’n screening er niet bij kunnen nemen,  daar hebben we eenvoudigweg de mankracht niet voor. En ook fijn: we merken dat gasten die via Vakantieparticipatie boeken meestal een stuk flexibeler zijn bij het kiezen van een vakantieperiode. Zijn er geen kamers meer vrij tijdens de week van hun voorkeur, dan krijgen we vaak toch nog de vraag voor een andere periode.’  

Steeds meer groepsboekingen en vertrouwde gezichten

Een evolutie die Alexander toejuicht, is dat via het Steunpunt steeds meer groepsvakanties geboekt worden en dat de groepjes vakantiegangers zich ook uitbreiden. ‘Heel wat mensen die via Vakantieparticipatie boeken, komen later samen met anderen terug’, zegt hij. ‘En het omgekeerde zien we eveneens gebeuren. Van een OCMW-groep die hier al drie jaar op rij verblijft, komt een aantal mensen nu ook individueel of samen met andere gezinnen langs in andere periodes. Voor ons is dat hét bewijs dat mensen soms alleen dat ene zetje nodig hadden. Van zodra de drempel overwonnen is, vinden ze makkelijker de weg terug. Sommigen komen hier ondertussen al zo lang, dat het haast aanvoelt als vrienden ontvangen. Heel fijn is dat, vertrouwde gezichten telkens weer mogen verwelkomen.’

"Van zodra de drempel overwonnen is, vinden ze makkelijker de weg terug."

Een back-up bij eventuele problemen

‘Het doet plezier om te weten dat het Steunpunt er niet alleen voor de vakantiegangers, maar ook voor de aanbieders is’, zegt Alexander. ‘Bij eventuele vragen of akkefietjes kunnen we altijd iemand bereiken en worden de dingen vlot opgevolgd. Om grote problemen gaat dat sowieso nooit. Als een sleutel per ongeluk meer naar huis is genomen, of mensen bij het afrekenen beseffen dat ze drankverbruik apart dienen af te rekenen en de schuld niet meteen kunnen vereffenen, is een telefoontje naar het Steunpunt voldoende. Dan weten we dat het wordt opgelost.’

Alexander

In gesprek met

Alexander De Loecker is administratief bediende in het vakantiecentrum Reigersnest in Sint-Idesbald (Koksijde). 

Dit verhaal werd gepubliceerd op 31 maart 2014 in de categorie Mvo.

Neergepend door

Lien van Laere is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze is gebeten door mensen en hun verhalen. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Neem contact met onze redactie. Samen maken we er nieuws van.

Copyright © 2024 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |