Overslaan en naar de inhoud gaan

Brede School verbreedt horizon van Gentse kinderen

In gesprek met Mary-Ann de Meijer | 5 juli 2013

Je in je vrije tijd amuseren met leuke en prikkelende activiteiten, nieuwe vriendjes maken en ook nog iets bijleren? Dat is precies wat Brede School Brugse Poort kinderen biedt. Alle kinderen zijn welkom en er gaat specifieke aandacht naar het betrekken van kinderen uit kansarme gezinnen. Op deze manier geeft Brede School al acht jaar invulling aan de oproep van kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen om de ontwikkeling van kinderen ook tijdens vakantieperiodes te stimuleren.  

Brede School

Brede School Gent is een overkoepelende naam voor diverse samenwerkingsverbanden die als doel hebben de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten. Brede School is actief in 7 Gentse wijken en wordt ondersteund door de stad Gent.

Belangrijke partners in elke wijk zijn basisscholen, stedelijke initiatieven voor buitenschoolse opvang en buurt- en speelpleinwerking, maar ook welzijnsorganisaties, socio-culturele organisaties, sportclubs,... Kortom al wie een aanbod voor kinderen heeft of wil uitwerken.

‘Brugfiguren’ zijn mensen die een brug slaan tussen basisscholen en (kwetsbare) ouders. Zij spelen ook een belangrijke rol in het toeleiden van kinderen naar het vrije tijd aanbod. Ze kennen de gezinnen die extra ondersteuning nodig hebben vaak persoonlijk.  

Inspelen op wijkrealiteit

‘In de Gentse wijk ‘Brugse Poort’ wonen zowel middenklasse gezinnen als gezinnen in kansarmoede. De lokale partners van de wijk identificeerden ‘vrije tijd’ als een prioriteit om samen rond te werken,’ vertelt Mary-Ann de Meijer, sinds 2004 coördinator van Brede School Brugse Poort.

Elke vakantie zorgt Brede School voor een waaier aan stimulerende activiteiten zoals sport en spel, kunstateliers, samen musiceren, dansen, circus maken en de natuur in het park ontdekken. Ook tijdens het schooljaar vinden ze het belangrijk om leuke en zinvolle vrije tijdsactiviteiten te bieden aan de kindeen van de buurt.

Naar de kinderen toe gaan  

‘Om de drempel tot deelname aan de activiteiten laag te houden, gaan we zoveel mogelijk zelf naar de kinderen toe,’ vertelt Mary-Ann. ‘In samenwerking met de scholen en de lokale bibliotheek organiseren we Boek op bezoek. Vrijwilligers gaan thuis voorlezen bij gezinnen waar voorlezen of voorlezen in het Nederlands niet gebruikelijk is.'

'Wijkbewoners uit de middenklasse komen zo vaak voor het eerst in kansarme gezinnen en leggen daar contacten. Dit creëert een enorme solidariteit en meer verbinding in de wijk.’

‘In de zomervakantie organiseren we samen met alle partners activiteiten op de pleintjes. Kinderen hoeven zich niet in te schrijven op voorhand, maar kunnen gewoon meedoen als ze er zijn en er zin in hebben.’

Talenten ontdekken

Kinderen komen in aanraking met nieuwe en prikkelende activiteiten en krijgen zo de kans om hun talenten te ontdekken. ‘Het is een enorm geschenk om hen te zien openbloeien in iets waar ze goed in zijn, en ze vriendjes te zien maken met kinderen uit andere scholen en straten,’ glundert Mary-Ann. ‘Dit verbreedt hun netwerk en vergroot hun zelfvertrouwen. In sommige gevallen is een vakantieactiviteit de aanzet om ook tijdens het schooljaar karate te gaan volgen of naar de tekenschool te gaan.’  

Aandacht voor kansarmoede wordt reflex

Over de jaren heen groeide de samenwerking tussen partners enorm. Aandacht geven aan het betrekken van kinderen in kansarmoede werd een reflex. ‘Een prachtig voorbeeld van hoe dat kan, is het werk van de Circusplaneet. Dat is een circusschool die al sinds het begin meewerkt in Brede School. Zij bereikten vooral kinderen uit de middenklasse, maar door samen te werken worden nu ook kinderen uit kansengroepen bereikt. ’   

‘Heel mooi is ook dat er steeds vaker spontaan telefoon komt van mensen uit de wijk die ook iets willen doen binnen Brede School. Dankzij dat engagement, zijn  er nu bijvoorbeeld ook Samba workshops in de zomervakantie, gaat een designer met kinderen vogelkastjes maken en geven kunstenaars crea workshops.’

Scholen zijn cruciale partners

Om het aanbod kenbaar te maken en te ondersteunen, rekent Brede School in de eerste plaats op de basisscholen van de wijk. ‘Alle kinderen gaan naar school. Het is de plek bij uitstek om kinderen te bereiken,’ zegt Mary-Ann, ‘ook als het gaat om hen de weg naar vrijetijdsactiviteiten te wijzen, iets wat scholen niet automatisch als hun belangrijkste taak beschouwen. Werken aan draagvlak in scholen is voor ons dan ook een aandachtspunt.’

Om de betrokkenheid van leerkrachten te verhogen, organiseert Brede School wijkwandelingen zodat leerkrachten de wijk waarin ze werken, beter leren kennen. ‘De Stad Gent kan bijdragen aan het creëren van draagvlak door nog meer te benadrukken dat Brede School een belangrijk samenwerkingsverband is voor scholen. Dat kan door nog meer stadsdiensten zoals de Jeugddienst, Groendienst, Milieudienst en de Dienst Cultuur te overtuigen van de meerwaarde van het Brede School verhaal.’ 

In gesprek met

 Mary-Ann de Meijer is sinds 2004 coördinator van Brede School Brugse Poort.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 5 juli 2013 in de categorie Kinderen.

Neergepend door

Lisa Coppin, nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie en zet je verhaal kracht bij.

Copyright © 2024 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |