Overslaan en naar de inhoud gaan

Awardwinnaar: ‘duurzaamheid zit in de kern van onze activiteiten’

In gesprek met Katy Stroobants, Botel | 7 april 2015

‘Als het gaat om duurzaam ondernemen, ligt er nog giga veel werk op de plank in de toeristische sector’, zegt Botel-uitbater Katy Stroobants. ‘En, laten we wel wezen, de natuur is voor ons en vele andere collega’s het belangrijkste kapitaal. Want daarvoor komen onze gasten naar hier.’ ‘Hier’ betekent voor Katy de Maasplassen in Ophoven, Kinrooi, Limburg. Botel maakt deel uit van het netwerk Vakantieparticipatie en won onlangs de Toerisme-Vlaanderen Award voor Meest Maatschappelijk Verantwoord Toeristisch Ondernemer. ‘Beginnen met een MVO-beleid is helemaal niet moeilijk of duur, en gaandeweg groei je er vanzelf in’, zegt ze. Er ontstaan bovendien nieuwe kansen in een markt die gaandeweg gevoeliger wordt voor duurzaam toerisme. Limburg is – wat Katy betreft – goed geplaatst daarin een voortrekkersrol te spelen.

De Toerisme Vlaanderen Award ‘Meest Maatschappelijk Verantwoord Toeristisch Ondernemer’ betekende veel voor Katy en haar man Leo. Katy: ‘die erkenning gaf ons vleugels. We kregen felicitaties uit alle hoeken en heel wat aandacht in de pers. Collega’s zien nu dat we het serieus menen. Want hoezeer we ook tegen iedereen zeggen hoe belangrijk duurzaam ondernemen voor ons is, zo’n award helpt onze boodschap enorm vooruit.’ 

Groene Sleutels

Botel Ophoven mag trots zijn op drie Groene Sleutels. De Groene Sleutel is een internationaal kwaliteitslabel voor duurzame toeristische ondernemingen. In Vlaanderen coördineert de Bond Beter Leefmilieu het werk, samen met Toerisme Vlaanderen. Botel heeft er dus drie: voor het Botel, voor de stilsloepen waarmee je de Maasplassen kan verkennen en voor de meeting locatie. Het label betekent voor Katy en Leo een sterk merk en een spoorslag om verdere stappen te zetten op vlak van duurzaam ondernemen. ‘We willen het goed blijven doen op de basiscriteria rond energie, afval, materialen en water.  Daarenboven worden we vanuit het label uitgedaagd om extra projecten vorm te geven. Ons partnerschap met Regionaal Landschap Kempen en Maasland is daar een voorbeeld van. En ons event ‘Groen is Leuk’ ook.

“We willen het goed doen op criteria als water, energie en afval. Maar er is veel meer mogelijk, en dat zoeken we bewust op.”

 

Botel Limburg
Slapen op de Maasplassen bij Botel Ophoven. Een voortrekker op het vlak van duurzaam toerisme.

 

Groen is leuk

Met ‘Groen is Leuk’ verbinden Katy en Leo duurzame mobiliteit met toerisme. Ze willen het grote publiek laten kennismaken met mogelijkheden om je als toerist duurzaam te verplaatsen naar en op vakantie. ‘Het gaat om de beleving’, zegt Katy. ‘Zoals bijvoorbeeld thuis kunnen vertrekken met een elektrische auto, en op je vakantiebestemming met elektrisch aangedreven scooters, bootjes of een Segway je nieuwe omgeving verkennen. Op 19 april kunnen nieuwsgierigen alle mogelijkheden komen uittesten in Ophoven, tijdens het ‘Groen is Leuk’ event.  Op 7 juni doen ze iets gelijkaardig in Kruibeke. ‘Ons netwerk van aanbieders van groene, belevingsvolle mobiliteitsoplossingen groeit. Daardoor kunnen steeds meer aantrekkelijke dingen dichter bij het grote publiek brengen’, zegt Katy.

Beginnen hoeft niet moeilijk te zijn

Het zal nog veel inspanningen kosten om de toeristische sector duurzaam te maken, denkt Katy. ‘Sommige ondernemers zien er tegen op. Ze vrezen een hoop papierwerk en extra kosten. ‘Maar het papierwerk valt reuze mee en je haalt je investeringen er al snel weer uit.’ Beginnen is trouwens helemaal niet moeilijk. Quick wins zitten al in simpele dingen zoals de individueel verpakte zeepjes op hotelkamers vervangen door dispensers met milieuvriendelijke zeep, led-verlichting, zuinige kranen. Katy getuigt: ‘Eens op de weg naar meer duurzaamheid, ontstaat vanzelf de goesting naar meer.’ 

“Ondernemers vrezen een hoop papierwerk en extra kosten. Maar het valt reuze mee, en je krijgt snel goesting naar meer.”

Een  uitdaging voor de regio

‘Limburg is de groenste provincie, en toch telt de sector in onze provincie het minste Groene Sleutels. Dat is jammer, en wat mij betreft mag daar snel verandering in komen’, zegt Katy.  Met die drijfveer participeert Katy aan een werkgroep rond duurzaam toerisme in Limburg. Daar ontmoet ze ondernemers die vertrekken vanuit de groene gedachte. ‘Het zou heel leuk zijn als we met gelijkgestemden in onze provincie samen dingen kunnen doen. Een belangrijke uitdaging, en die is niet van de toekomst, die is van nu. Nu is het moment om daarop in te spelen, om elkaar te inspireren, elkaars voorbeeld te volgen. Ik zie me daar zeker een rol in spelen. Toerisme Limburg mag het me absoluut komen vragen (lacht). Want samen kunnen wij van groen toerisme de  toeristische sterkte van onze streek maken. Een snel groeiend aantal Groene Sleutels in onze provincie zou daar een mooie getuige van kunnen worden.’

 

 

 

Duurzaam ondernemen: keuze, beleid en praktijk bij botel

‘Duurzaam ondernemen is een deel van de opbouw van de identiteit van ons bedrijf.
We hebben die keuze gemaakt omdat ze dicht ligt bij waar wij in geloven’, zegt Katy.
‘Je moet toch keuzes maken op vlak van marketing en bedrijfsvoering,
en dan kan je net zo goed duurzame keuzes maken.
We steken daar niet meer tijd in dan andere ondernemers,
maar het geeft ons duidelijke richting in hoe we ons verder willen ontwikkelen.’

 

Welke keuzes maakten ze bij Botel?

 

Energie, water, afval

Botel heeft zonnepanelen voor elektriciteit en een zonnecollector voor warm water.
Ze plaatsten led-verlichting, spaarsystemen op douches, toiletten en wasbakjes.
Ze willen zo weinig mogelijk afval produceren, gebruiken zepen en
onderhoudsproducten die niet belastend zijn voor het milieu.
Hun ‘scores’ op die vlakken volgen ze elke maand nauwkeurig op. 
 

Een stap verder: ‘zero kilometer voedsel’

Katy kookt zoveel mogelijk met producten die hier in de streek van Kinrooi verbouwd worden,
en dat zijn er heel wat. Op de drankenkaart staan geen populaire frisdranken,
wel fruitsappen, wijnen en biertjes uit de buurt.

 

De natuur als ‘kapitaal’

Bij Botel willen ze dat vakantiegasten de liefde voor de natuur als souvenir mee naar huis nemen.
Ze bouwden een samenwerkingsverband op met het Regionaal Landschap Kempen en Maasland. Maaslandverkenners – natuurgidsen op de Maasplassen – vertrekken met groepen bezoekers met een stilsloep voor een gegidste natuurexploratie op het water. En bij Botel maakten ze zelf een ‘Maasplassenspotter’:
een brochure met afbeeldingen en verhalen van vogels die je er in de buurt kunt spotten met een verrekijker die je bij vertrek meekrijgt.

 

Sociale verantwoordelijkheid

Maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft voor Katy en Leo ook een sociale dimensie. Door samen te werken met Steunpunt Vakantieparticipatie draagt het koppel bij aan het recht op vakantie voor mensen met een beperkt inkomen. Op vlak van sponsoring kiest het bedrijf voor het steunen van het ‘G-team’, een plaatselijke voetbalploeg voor spelers met een licht mentale handicap. Tijdens het toeristisch seizoen kunnen rolstoelgebruikers in een toegankelijke sloep de Maasplassen op. En in eigen personeelsteam geven ze mensen kansen die elders geen kansen krijgen. Via het GIBO-statuut krijgen nieuwe medewerkers een interne opleiding en zicht op duurzaam werk.
 

 

Katy Stroobants

In gesprek met

Katy Stroobants is samen met haar man Leo van der Schaft uitbater van Botel Ophoven. Botel is een drijvend hotel op de Limburgse Maasplassen. Het verhuurt ook stilsloepen en andere elektrische bootjes waarmee je urenlang het water op kunt. Er is accommodatie om te vergaderen en een compleet ingerichte kookstudio.

Eén van hun duurzame initiatieven is ‘Groen is Leuk’: een website en events rond duurzame mobiliteit in de toeristische sector. www.groenisleuk.be en Facebookpagina groenisleuk

Botel heeft drie Groene Sleutels. De Groene Sleutel is een internationaal keurmerk voor milieuvriendelijke toeristische bedrijven. Meer info vind je hier: www.groenesleutel.be

Botel is deel van het netwerk Vakantieparticipatie. Mensen met een beperkt inkomen kunnen aan korting een verblijf boeken. Informatie via www.vakantieparticipatie.be 

Dit verhaal werd gepubliceerd op 7 april 2015 in de categorie Mvo.

Neergepend door

Griet Bouwen is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze houdt van een hartelijk gesprek en stelt graag vragen die een verschil maken. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie en zet je verhaal kracht bij.

Copyright © 2019 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |