Overslaan en naar de inhoud gaan

Antwerpse buurtrestaurants hopen vakantiegangers reductietarief te bieden

In gesprek met Jan Van Roie | 28 augustus 2013


Buurtrestaurants zijn niet meer weg te denken uit het Antwerpse horecalandschap. Sense baat er momenteel vijf zaken uit die kwalitatieve en gezonde maaltijden aanbieden aan een betaalbare prijs. Daarmee werkt de organisatie met succes aan de inclusie van  zwakkere groepen in de maatschappij. De volgende uitdaging is verder groeien, zowel in volume als in bekendheid. Om dat mogelijk te maken wil Sense ook een aantal structurele samenwerkingen aangaan, met onder meer Vakantieparticipatie. ‘Het zou mooi zijn als we ook vakantiegangers met een klein budget van ons aanbod konden laten genieten aan een gereduceerd tarief’, zegt Jan Van Roie, manager en bezieler van Sense.

Risico op isolement verkleint 

Waar samen wordt gegeten, ontstaan verbindingen. Daar is Jan Van Roie van overtuigd. ‘We hebben ons bewust nooit geprofileerd als een organisatie met focus op armoede’, vertelt hij. ‘Wel mikken we op een zo breed mogelijke doelgroep. Die niet-marginaliserende aanpak werkt enorm goed. Uit intern onderzoek blijkt dat slechts 40 procent van onze klanten bestaat uit als mensen in armoede of in een risicogroep. Zwakkere en minder zwakke groepen vinden hier effectief de weg naar elkaar, waardoor nieuwe sociale netwerken worden gevormd en het risico op isolement verkleint. Een chef van een van onze restaurants vertelde me dat hij vroeger vooral kleine tafeltjes plaatste,  terwijl er ondertussen – op vraag van de klanten – ook drie lange tafels voor twaalf personen staan. Een heel mooie evolutie, want sociale activering is een van de centrale drijfveren in ons werk.’

Laagdrempelige vakantiebesteding

Recent stelde Vakantieparticipatie voor om het Sense-aanbod ook kenbaar te helpen maken voor mensen die Antwerpen bezoeken. Jan Van Roie ziet in dergelijke samenwerking niets dan potentiële voordelen voor beide partijen.  ‘Vakantieparticipatie wil dat ook mensen in armoede van een fijne vakantie kunnen genieten. Daar hoort ook een restaurantbezoek bij op maat van de doelgroep. Uit eten gaan is uiteindelijk meer dan eten alleen. Het is een belevenis, een manier om jezelf te verwennen. Wij bieden die verwennerij aan, onder de vorm van een betaalbare, herkenbare en aantrekkelijke keuken met klassieke, Vlaamse gerechten. Het zou mooi zijn als we via het sociaal netwerk van Vakantieparticipatie in eerste instantie onze maatschappelijke impact verder kunnen vergroten.’

‘Vakantieparticipatie wil dat ook mensen in armoede van een fijne vakantie kunnen genieten. Daar hoort ook een restaurantbezoek bij op maat van de doelgroep. Uit eten gaan is uiteindelijk meer dan eten alleen. Het is een belevenis, een manier om jezelf te verwennen.' 

Structureel samenwerken

In tweede instantie hopen beide organisaties een structurele samenwerking te kunnen uitbouwen, zodat ook bezoekers aan Antwerpen kunnen genieten van het gereduceerd tarief. ‘Momenteel ligt dat nog moeilijk’, legt Jan Van Roie uit. ‘We werken met een gereduceerd prijssysteem dat we voorlopig alleen mogen toepassen voor inwoners van Antwerpen die een certificaat van OCMW Antwerpen kunnen voorleggen. Onze financiering komt voor een belangrijk deel van het lokale OCMW, vandaar. Mensen in armoede die de stad bezoeken en daaraan een leuk horecabezoek  willen koppelen, betalen momenteel nog de volledige prijs of het aangepaste tarief voor senioren. En al gaat het sowieso om lage prijzen voor een volwaardig en gezond menu, het zou uiteraard goed zijn als ook dagtoeristen uit kwetsbare groepen van het minimumtarief konden genieten.’  

Goodwill creëren op beleidsniveau

Om dat mogelijk te maken, zal volgens Jan Van Roie een oplossing moeten gezocht worden op Vlaams of Federaal beleidsniveau. ‘Als Vakantieparticipatie bij het kabinet van Minister Lieten goodwill kan creëren om ons aanbod mee te faciliteren, kan de bal verder aan het rollen gaan. Uiteindelijk zijn er geen gigantische bedragen nodig om de samenwerking structureel uit te bouwen. Als morgen 10.000 mensen via Vakantieparticipatie bij ons een maaltijd consumeren, aan 4 euro tussenkomst per maaltijd, gaat het om een totale som van 40.000 euro.  Dat is een marginaal bedrag in verhouding tot de maatschappelijke impact die je genereert. Het zal erop aankomen om op beleidsniveau de meerwaarde van het project te overtuigen. Daarin willen we vanuit Sense uiteraard ook een adviserende rol spelen.’  

In gesprek met

Jan Van Roie is manager en bezieler van Sense.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 28 augustus 2013 in de categorie Vakantie.

Neergepend door

Lien van Laere is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze is gebeten door mensen en hun verhalen. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Neem contact met onze redactie. Samen maken we er nieuws van.

Copyright © 2024 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |