Overslaan en naar de inhoud gaan

“Achter kritiek zit altijd een wens. Die wil ik horen. Dan gaat het vooruit."

In gesprek met Erik Hennes, Regiocoördinator Toerisme Meetjesland | 4 oktober 2016

Laat ons het eens over een diep ingesleten denkpatroon hebben. De overheid is verantwoordelijk voor alles wat het publieke domein is. De burger, organisaties en ondernemers zijn klant. Als het niet oké is wat de overheid doet, dan is het wapen van de klant: kritiek. En wat doet iemand die kritiek krijgt meestal? Juist. Zich verdedigen. Resultaat: gekwetste zielen, dovemansgesprekken en stilstand terwijl je vooruitgang zoekt. We kunnen dat patroon ook in vraag stellen, zegt Erik Hennes, regiocoördinator Meetjesland bij Toerisme Oost-Vlaanderen. ‘Als we achter de kritiek naar de wens zoeken en het daarover hebben, kunnen we samen de schouders zetten onder de toekomst.’

‘Dit ontdekte ik vooral in het overleg met ondernemers en vrijwilligers uit de sector’, vertelt Erik. ‘Mensen uiten eerst en vooral de kritiek die ze hebben op één of andere werking. En dan denk ik: die persoon zit hier in zijn vrije tijd, dan moet dat toch zijn om iets dat hij of zij wenst te realiseren? Als je dan gericht begint te vragen naar die wens, slaat het gesprek positief om.'

"Kritiek is makkelijk. Als je dan gericht gaat zoeken naar de wens achter die kritiek, slaat het gesprek positief om."

Ik maakte het onlangs ook mee in mijn eigen team’, vertelt Erik. ‘Je kent dat wel. Een gesprek onder collega’s. Iemand uit frustraties, en vervolgens zit je voor je ’t weet met z’n allen een potje te zeuren over samenwerking met anderen die niet loopt zoals je dat zou willen.’

Als je focust op wat je niet wil…

Een beetje ventileren kan dan wel even druk van de ketel halen, maar het helpt niet fundamenteel. Als je praat over wat je niet wil, is er geen plaats om te denken over wat je wel wil. Zoiets moet Erik gedacht hebben toen hij in het team poneerde: ‘Oké, laten we wat moeilijk is beschouwen als een gegeven. Wat willen we eigenlijk wél bereiken met de opmerkingen die we hier maken? Waar willen we wél naartoe? En wat kunnen we daarin zelf ondernemen?’

… kan je van focus veranderen

Erik: ‘Het gesprek draaide meteen. Binnen de tien minuten ontstond het idee om een nieuwe wandelroute op onze site te ontwikkelen. Volop enthousiasme rond de tafel. Zelfs met volle agenda’s – in de drukste periode van het jaar - pakte iedereen dat extra werk er graag bij. Veertien dagen later was de route af én aan de pers voorgesteld.

"Als je de drive rond de tafel te pakken krijgt, dan kunnen er op korte tijd schone dingen gebeuren.’

Zo binnen (in het team), zo buiten (met je partners)

Participatief werken is plezanter en duurzamer, is Eriks ervaring. ‘Als we onder collega’s achter de bureau plannen zitten uit te denken en die nadien voorstellen aan toeristische partners in de regio, dan zijn die ideeën niet van hen hé. Dan zijn die van ons, en dan krijgen we – terecht - sceptische reacties. Als ik daarentegen met hen praat over wat zij al doen, welke resultaten ze daarmee bereiken en wat we samen willen, ja dan verandert er iets. Dan krijg ik nadien enthousiaste telefoontjes. Dan begint er van alles wél te bewegen.’

Overheid werkt samen met ondernemers

‘Die manier van samenwerken past prima bij mensen in de toeristische sector. Initiatiefnemers van kleine musea, horeca of mensen die  - vaak in bijberoep – een B&B uitbaten: die maken onze regio op toeristisch vlak. En dat zijn ondernemers hé, die willen ook wel risico’s nemen. Die voelen zich niet gestimuleerd door een overheid die zegt hoe we ’t gaan doen. Die mensen willen meedenken. En als iets wat we samen bedenken eens niet lukt, dan is dat geen aanleiding meer voor kritiek op de overheid. Dan is dat een kans om te leren. Trouwens: Samen creatief zijn, een idee uitproberen, vieren wat lukt en leren als we op onze bek gaan: dat lijkt mij de essentie van ondernemen.'

Meer lezen over de benadering van Erik Hennes: 
"Beleidsvisie ontwikkelen  ? Liever mét (dan over) onze partners."

Erik Hennes

In gesprek met

Erik Hennes is regiocoördinator Meetjesland bij Toerisme Oost-Vlaanderen. ‘Wat mij drijft? Samenwerking en ondernemerschap stimuleren bij mensen in de regio. Logiesvertrekkers, horeca, uitbaters van attractiepunten en kleinschalige musea. En samen met hen het toerisme in de regio op een hoger niveau tillen.’

Op uitnodiging van Steunpunt Vakantieparticipatie van Toerisme Vlaanderen stapte Erik in een lerend netwerk met collega’s uit de sector. In het netwerk ontdekt hij de waarde van ‘Appreciative Inquiry’: een manier van kijken, organiseren en samenwerken die hem kaders en methodieken biedt om waarderend onderzoekend samen te werken met heel diverse spelers op het toeristische veld.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 4 oktober 2016 in de categorie Samenwerken.

Neergepend door

Griet Bouwen is Storyweaver voor het netwerk Iedereen Verdient Vakantie. Ze houdt van een hartelijk gesprek en stelt graag vragen die een verschil maken. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie en zet je verhaal kracht bij.

Copyright © 2024 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |